Ogólne Warunki

Artykuł 1 – Definicje
W niniejszych warunkach rozumie się przez:

  • Okres namysłu (Bedenktijd): Termin, w którym konsument może skorzystać ze swojego prawa do odstąpienia od umowy.

  • Konsument: Osoba fizyczna, która nie działa w ramach wykonywania zawodu lub prowadzenia działalności gospodarczej i zawiera umowę na odległość z przedsiębiorcą.

  • Dzień: Dzień kalendarzowy.

  • Umowa długoterminowa (Duurtransactie): Umowa na odległość dotycząca serii produktów i/lub usług, których obowiązek dostawy i/lub odbioru jest rozłożony w czasie.

  • Trwały nośnik danych (Duurzame gegevensdrager): Każdy środek, który umożliwia konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji skierowanych do niego osobiście w sposób umożliwiający przyszłe korzystanie z nich i niezmienione odtworzenie przechowywanych informacji.

  • Prawo do odstąpienia od umowy (Herroepingsrecht): Możliwość konsumenta odstąpienia od umowy na odległość w okresie namysłu.

  • Przedsiębiorca (Ondernemer): Osoba fizyczna lub prawna, która oferuje produkty i/lub usługi na odległość konsumentom.

  • Umowa na odległość (Overeenkomst op afstand): Umowa, w ramach zorganizowanego przez przedsiębiorcę systemu sprzedaży na odległość produktów i/lub usług, w której do momentu zawarcia umowy korzysta się wyłącznie z jednej lub więcej technik komunikacji na odległość.

  • Technika komunikacji na odległość (Techniek voor communicatie op afstand): Środek, który może być użyty do zawarcia umowy, bez jednoczesnej obecności konsumenta i przedsiębiorcy w tej samej przestrzeni.

  • Ogólne Warunki: Niniejsze Ogólne Warunki przedsiębiorcy.


Artykuł 2 – Prawo do odstąpienia od umowy
Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 30 dni bez podania przyczyny.
W okresie namysłu konsument będzie obchodził się ostrożnie z produktem i opakowaniem.
Jeżeli konsument skorzysta ze swojego prawa do odstąpienia od umowy, zwróci produkt wraz ze wszystkimi dostarczonymi akcesoriami i, jeśli to możliwe, w stanie oryginalnym, zgodnie z rozsądnymi instrukcjami przedsiębiorcy.


Artykuł 3 – Zastosowanie
Niniejsze ogólne warunki mają zastosowanie do każdej oferty przedsiębiorcy oraz do każdej zawartej umowy na odległość i zamówienia pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem.
Przed zawarciem umowy na odległość tekst niniejszych ogólnych warunków zostanie udostępniony konsumentowi. Jeżeli nie jest to w uzasadniony sposób możliwe, przed zawarciem umowy na odległość zostanie wskazane, że ogólne warunki są dostępne do wglądu u przedsiębiorcy i zostaną one przesłane konsumentowi niezwłocznie, bezpłatnie, na jego życzenie.
Jeżeli umowa na odległość zostaje zawarta drogą elektroniczną, w odstępstwie od poprzedniego ustępu i przed zawarciem umowy na odległość, tekst niniejszych ogólnych warunków może zostać udostępniony konsumentowi drogą elektroniczną w taki sposób, aby konsument mógł łatwo przechować go na trwałym nośniku danych. Jeżeli nie jest to w uzasadniony sposób możliwe, zostanie wskazane, gdzie można zapoznać się z ogólnymi warunkami drogą elektroniczną oraz że zostaną one przesłane konsumentowi na jego żądanie drogą elektroniczną lub w inny sposób, bezpłatnie.
W przypadku gdy oprócz niniejszych ogólnych warunków obowiązują także szczególne warunki dotyczące produktów lub usług, odpowiednio stosuje się ustępy drugi i trzeci, a w przypadku sprzecznych ogólnych warunków konsument może zawsze powoływać się na stosowną, najbardziej dla niego korzystną, klauzulę.
Jeżeli jedno lub więcej postanowień niniejszych ogólnych warunków w dowolnym momencie okaże się nieważne lub zostanie unieważnione, pozostała część umowy i niniejsze warunki pozostają w mocy, a dane postanowienie zostanie niezwłocznie zastąpione, w drodze wzajemnych ustaleń, innym postanowieniem, które możliwie najwierniej oddaje sens pierwotnego.
Sytuacje nieuregulowane w niniejszych ogólnych warunkach powinny być oceniane „zgodnie z duchem” niniejszych ogólnych warunków. Niejasności dotyczące interpretacji lub treści jednego lub kilku postanowień naszych warunków należy interpretować „zgodnie z duchem” niniejszych ogólnych warunków.

Artykuł 4 – Oferta
Jeżeli oferta ma ograniczony okres ważności lub odbywa się pod warunkiem, zostanie to wyraźnie wskazane w ofercie.
Oferta jest niezobowiązująca. Przedsiębiorca ma prawo do zmiany i dostosowania oferty.

Oferta zawiera pełny i dokładny opis oferowanych produktów i/lub usług. Opis jest wystarczająco szczegółowy, aby umożliwić konsumentowi właściwą ocenę oferty.
Jeżeli przedsiębiorca korzysta z ilustracji, są one wiernym odzwierciedleniem oferowanych produktów i/lub usług. Oczywiste pomyłki lub błędy w ofercie nie wiążą przedsiębiorcy.

Wszystkie ilustracje i specyfikacje w ofercie mają charakter orientacyjny i nie mogą stanowić podstawy do odszkodowania ani rozwiązania umowy.
Ilustracje produktów są wiernym odzwierciedleniem oferowanych produktów. Przedsiębiorca nie może zagwarantować, że wyświetlane kolory dokładnie odpowiadają rzeczywistym kolorom produktów.

Każda oferta zawiera takie informacje, aby dla konsumenta było jasne, jakie prawa i obowiązki są związane z przyjęciem oferty. Dotyczy to w szczególności:

  • ewentualnych kosztów wysyłki,

  • sposobu, w jaki zostanie zawarta umowa oraz jakie czynności są do tego potrzebne,

  • czy prawo do odstąpienia od umowy ma zastosowanie,

  • sposobu płatności, dostawy i realizacji umowy,

  • terminu obowiązywania oferty lub terminu, w jakim przedsiębiorca gwarantuje cenę,

  • wysokości taryfy za komunikację na odległość, jeżeli koszty korzystania z techniki komunikacji na odległość są obliczane na innej podstawie niż zwykła stawka podstawowa dla używanego środka komunikacji,

  • czy umowa po zawarciu zostanie zarchiwizowana, a jeśli tak, w jaki sposób konsument będzie mógł się z nią zapoznać,

  • sposobu, w jaki konsument przed zawarciem umowy może sprawdzić dane, które podał w ramach umowy, i w razie potrzeby je poprawić,

  • ewentualnych innych języków, w których oprócz niderlandzkiego umowa może zostać zawarta,

  • kodeksów postępowania, którym przedsiębiorca podlega, oraz sposobu, w jaki konsument może zapoznać się z tymi kodeksami postępowania drogą elektroniczną,

  • minimalnego czasu trwania umowy na odległość w przypadku umowy długoterminowej,

  • opcjonalnie: dostępnych rozmiarów, kolorów, rodzaju materiałów.


Artykuł 5 – Umowa
Umowa zostaje zawarta, z zastrzeżeniem postanowień ustępu 4, w momencie przyjęcia oferty przez konsumenta i spełnienia określonych w niej warunków.

Jeżeli konsument przyjął ofertę drogą elektroniczną, przedsiębiorca niezwłocznie potwierdzi drogą elektroniczną otrzymanie przyjęcia oferty. Dopóki przedsiębiorca nie potwierdzi otrzymania tego przyjęcia, konsument może rozwiązać umowę.

Jeżeli umowa jest zawierana drogą elektroniczną, przedsiębiorca podejmie odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu zabezpieczenia elektronicznego przesyłu danych i zapewni bezpieczne środowisko internetowe. Jeżeli konsument może płacić elektronicznie, przedsiębiorca podejmie w tym celu odpowiednie środki bezpieczeństwa.

Przedsiębiorca może – w granicach prawnych – sprawdzić, czy konsument może wywiązać się ze swoich zobowiązań płatniczych, a także wszystkie fakty i czynniki, które są istotne dla odpowiedzialnego zawarcia umowy na odległość. Jeżeli na podstawie tego badania przedsiębiorca ma uzasadnione powody, aby nie zawierać umowy, ma prawo – podając uzasadnienie – odmówić przyjęcia zamówienia lub wniosku lub powiązać wykonanie z szczególnymi warunkami.

Przedsiębiorca dostarczy konsumentowi wraz z produktem lub usługą następujące informacje, pisemnie lub w taki sposób, aby konsument mógł je w przystępny sposób przechować na trwałym nośniku danych:

  • adres siedziby przedsiębiorcy, do którego konsument może kierować reklamacje,

  • warunki, na jakich i sposób, w jaki konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, lub wyraźne oświadczenie o wyłączeniu prawa do odstąpienia od umowy,

  • informacje dotyczące gwarancji i istniejącej obsługi posprzedażowej,

  • dane wymienione w artykule 4 ustęp 3 niniejszych warunków, chyba że przedsiębiorca dostarczył je już konsumentowi przed wykonaniem umowy,

  • wymagania dotyczące rozwiązania umowy, jeżeli umowa ma obowiązywać dłużej niż rok lub jest zawarta na czas nieokreślony.

W przypadku umowy długoterminowej postanowienie poprzedniego ustępu ma zastosowanie tylko do pierwszej dostawy. Każda umowa zostaje zawarta pod warunkiem zawieszającym wystarczającej dostępności danych produktów.

Artykuł 6 – Prawo do odstąpienia od umowy
Przy zakupie produktów konsument ma możliwość rozwiązania umowy bez podania przyczyny w ciągu 30 dni.
Okres namysłu rozpoczyna się następnego dnia po otrzymaniu produktu przez konsumenta lub wskazanego wcześniej przez konsumenta i zgłoszonego przedsiębiorcy przedstawiciela.

W okresie namysłu konsument będzie obchodził się ostrożnie z produktem i opakowaniem. Rozpakowywać lub używać produktu będzie jedynie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne do stwierdzenia, czy chce produkt zatrzymać.

Jeżeli konsument skorzysta ze swojego prawa do odstąpienia od umowy, zwróci produkt wraz ze wszystkimi dostarczonymi akcesoriami i – o ile jest to w uzasadniony sposób możliwe – w stanie oryginalnym i opakowaniu do przedsiębiorcy, zgodnie z przekazanymi przez przedsiębiorcę rozsądnymi i jasnymi instrukcjami.

Jeżeli konsument chce skorzystać ze swojego prawa do odstąpienia od umowy, jest zobowiązany powiadomić o tym przedsiębiorcę w ciągu 30 dni od otrzymania produktu. Konsument powinien dokonać zgłoszenia w formie pisemnej lub e-mailowej.

Po poinformowaniu o chęci skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy konsument powinien odesłać produkt w ciągu 30 dni. Konsument musi udowodnić, że zwrócone produkty zostały wysłane na czas, np. za pomocą dowodu nadania przesyłki.

Jeżeli konsument po upływie terminów wymienionych w ustępach 2 i 3 nie poinformował o chęci skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy i/lub nie odesłał produktu do przedsiębiorcy, zakup jest faktem dokonanym.


Artykuł 7 – Koszty w przypadku odstąpienia od umowy
Jeżeli konsument korzysta z prawa do odstąpienia od umowy, koszty zwrotu produktów ponosi konsument.

Jeżeli konsument zapłacił jakąkolwiek kwotę, przedsiębiorca zwróci ją tak szybko, jak to możliwe, lecz najpóźniej w ciągu 30 dni od odstąpienia od umowy. Warunkiem jest jednak, że produkt został już zwrócony do przedsiębiorcy lub że przedstawiono wystarczający dowód kompletnego odesłania.


Artykuł 8 – Wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy
Przedsiębiorca może wyłączyć prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w odniesieniu do określonych produktów, jak opisano w ustępach 2 i 3. Wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy ma zastosowanie tylko wtedy, gdy przedsiębiorca wyraźnie wskazał to w ofercie, a przynajmniej odpowiednio wcześnie przed zawarciem umowy.

Wyłączenie prawa do odstąpienia od umowy jest możliwe jedynie w przypadku produktów:

  • które zostały wyprodukowane przez przedsiębiorcę zgodnie ze specyfikacjami konsumenta,

  • które są wyraźnie osobistego charakteru,

  • które ze względu na swój charakter nie mogą zostać odesłane,

  • które szybko się psują lub starzeją,

  • których cena jest uzależniona od wahań na rynku finansowym, na które przedsiębiorca nie ma wpływu,

  • które dotyczą pojedynczych gazet i czasopism,

  • które stanowią nośniki mediów i nagrania wideo oraz oprogramowanie komputerowe, których konsument naruszył plombę,

  • które stanowią produkty higieniczne, których konsument naruszył plombę.

Artykuł 9 – Cena
W okresie ważności podanym w ofercie ceny oferowanych produktów i/lub usług nie zostaną podwyższone, z wyjątkiem zmian cen wynikających ze zmian stawek VAT.

W odstępstwie od poprzedniego ustępu przedsiębiorca może oferować produkty lub usługi, których ceny są związane z wahaniami na rynku finansowym i na które przedsiębiorca nie ma wpływu, w cenach zmiennych. Powiązanie z wahaniami i fakt, że ewentualne ceny podane są cenami orientacyjnymi, zostanie wskazane w ofercie.

Podwyżki cen w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy są dopuszczalne jedynie, jeśli wynikają z przepisów ustawowych lub regulacji.

Podwyżki cen po upływie trzech miesięcy od zawarcia umowy są dopuszczalne jedynie, jeśli przedsiębiorca to zastrzegł i:

  • wynikają z przepisów ustawowych lub regulacji, lub

  • konsument ma prawo do rozwiązania umowy ze skutkiem od dnia, w którym podwyżka ceny zaczyna obowiązywać.

Wszystkie ceny zastrzeżone są z powodu błędów drukarskich i pisarskich. Za skutki błędów drukarskich i pisarskich nie ponosi się odpowiedzialności. W przypadku błędów drukarskich i pisarskich przedsiębiorca nie jest zobowiązany do dostarczenia produktu zgodnie z błędną ceną.


Artykuł 10 – Zgodność i gwarancja
Przedsiębiorca oświadcza, że produkty i/lub usługi są zgodne z umową, specyfikacjami podanymi w ofercie, rozsądnymi wymaganiami jakości i/lub użyteczności oraz obowiązującymi w dniu zawarcia umowy przepisami ustawowymi i/lub rozporządzeniami rządowymi. Jeśli uzgodniono, przedsiębiorca oświadcza również, że produkt nadaje się do użytku innego niż normalny.

Gwarancja udzielona przez przedsiębiorcę, producenta lub importera nie narusza ustawowych praw i roszczeń, jakie konsument może dochodzić wobec przedsiębiorcy na podstawie umowy.

Ewentualne wady lub błędnie dostarczone produkty należy zgłosić przedsiębiorcy na piśmie w ciągu 30 dni od dostawy. Zwrot produktów musi nastąpić w oryginalnym opakowaniu i w stanie nowym.

Okres gwarancji udzielonej przez przedsiębiorcę odpowiada okresowi gwarancji fabrycznej. Przedsiębiorca nie ponosi jednak w żadnym wypadku odpowiedzialności za ostateczną przydatność produktów do indywidualnego zastosowania przez konsumenta, ani za jakiekolwiek porady dotyczące użycia lub zastosowania produktów.

Gwarancja nie obowiązuje, jeżeli:

  • konsument sam naprawił i/lub przerobił dostarczone produkty lub zlecił ich naprawę i/lub przerobienie osobom trzecim,

  • dostarczone produkty zostały narażone na nietypowe warunki lub były w inny sposób traktowane nieostrożnie albo niezgodnie z instrukcjami przedsiębiorcy i/lub wskazaniami na opakowaniu,

  • wada wynika w całości lub częściowo z przepisów, które rząd ustanowił lub ustanowi w odniesieniu do charakteru lub jakości zastosowanych materiałów.


Artykuł 11 – Dostawa i wykonanie
Przedsiębiorca zachowa najwyższą staranność przy przyjmowaniu i realizacji zamówień produktów.

Z uwzględnieniem postanowień artykułu 4 niniejszych ogólnych warunków, firma zrealizuje przyjęte zamówienia z należytą starannością, lecz nie później niż w ciągu 30 dni, chyba że konsument zgodził się na dłuższy termin dostawy.

Jeśli dostawa opóźni się lub jeśli zamówienie nie może zostać zrealizowane albo może zostać zrealizowane tylko częściowo, konsument otrzyma o tym informację najpóźniej 30 dni po złożeniu zamówienia. W takim przypadku konsument ma prawo do rozwiązania umowy bez ponoszenia kosztów oraz do ewentualnego odszkodowania.

W przypadku rozwiązania umowy zgodnie z poprzednim ustępem przedsiębiorca zwróci konsumentowi kwotę, którą zapłacił, tak szybko, jak to możliwe, lecz najpóźniej w ciągu 30 dni od rozwiązania umowy.

Jeśli dostarczenie zamówionego produktu okaże się niemożliwe, przedsiębiorca dołoży starań, aby udostępnić produkt zastępczy. Najpóźniej w momencie dostawy zostanie wyraźnie i w zrozumiały sposób poinformowano, że dostarczany jest produkt zastępczy.

W przypadku produktów zastępczych prawo do odstąpienia od umowy nie może zostać wyłączone. Koszty ewentualnego zwrotu ponosi przedsiębiorca.

Ryzyko uszkodzenia i/lub zaginięcia produktów ponosi przedsiębiorca aż do momentu dostarczenia konsumentowi lub wcześniej wskazanemu i zgłoszonemu przedsiębiorcy przedstawicielowi, chyba że wyraźnie uzgodniono inaczej.

Artykuł 12 – Umowy długoterminowe: czas trwania, wypowiedzenie i przedłużenie

Wypowiedzenie
Konsument może wypowiedzieć umowę zawartą na czas nieokreślony, która obejmuje regularne dostarczanie produktów (w tym energii elektrycznej) lub usług, w dowolnym momencie, z zachowaniem uzgodnionych zasad wypowiedzenia i terminu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc.

Konsument może wypowiedzieć umowę zawartą na czas określony, która obejmuje regularne dostarczanie produktów (w tym energii elektrycznej) lub usług, w dowolnym momencie pod koniec określonego okresu, z zachowaniem uzgodnionych zasad wypowiedzenia i terminu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc.

Konsument może wypowiedzieć umowy wymienione w poprzednich ustępach:

  • w dowolnym momencie i nie jest ograniczony do wypowiedzenia w określonym czasie lub okresie,

  • co najmniej w taki sam sposób, w jaki zostały przez niego zawarte,

  • zawsze z zachowaniem takiego samego terminu wypowiedzenia, jaki przedsiębiorca zastrzegł dla siebie.

Przedłużenie
Umowa zawarta na czas określony, która obejmuje regularne dostarczanie produktów lub usług, nie może zostać milcząco przedłużona ani odnowiona na określony czas.

W odstępstwie od poprzedniego ustępu, umowa zawarta na czas określony, która obejmuje regularne dostarczanie dzienników, gazet codziennych i tygodników, może zostać milcząco przedłużona na określony czas nie dłuższy niż trzy miesiące, jeśli konsument może wypowiedzieć tę przedłużoną umowę pod koniec przedłużenia z zachowaniem terminu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc.

Umowa zawarta na czas określony, która obejmuje regularne dostarczanie produktów lub usług, może zostać milcząco przedłużona jedynie na czas nieokreślony, jeśli konsument może w dowolnym momencie wypowiedzieć umowę z zachowaniem terminu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc, oraz terminu wypowiedzenia nie dłuższego niż trzy miesiące w przypadku, gdy umowa obejmuje regularne, lecz rzadsze niż raz w miesiącu, dostarczanie dzienników, gazet codziennych i tygodników.

Umowa zawarta na czas określony, która obejmuje regularne dostarczanie dzienników, gazet codziennych i tygodników w ramach subskrypcji próbnej lub zapoznawczej, nie jest milcząco przedłużana i automatycznie wygasa po zakończeniu okresu próbnego lub zapoznawczego.

Czas trwania
Jeżeli umowa ma czas trwania dłuższy niż jeden rok, konsument może po upływie roku wypowiedzieć umowę w dowolnym momencie z zachowaniem terminu wypowiedzenia nie dłuższego niż jeden miesiąc, chyba że względy słuszności i sprawiedliwości sprzeciwiają się wypowiedzeniu przed końcem uzgodnionego czasu trwania.


Artykuł 13 – Płatność
O ile nie uzgodniono inaczej, kwoty należne od konsumenta muszą zostać zapłacone w ciągu siedmiu dni roboczych od rozpoczęcia okresu namysłu, o którym mowa w artykule 6 ustęp 1.

W przypadku umowy o świadczenie usług termin ten rozpoczyna się po tym, jak konsument otrzyma potwierdzenie zawarcia umowy.

Konsument ma obowiązek niezwłocznie zgłaszać przedsiębiorcy wszelkie nieprawidłowości w podanych lub wskazanych danych płatniczych.

W przypadku braku płatności ze strony konsumenta przedsiębiorca ma prawo, z zastrzeżeniem ograniczeń ustawowych, do naliczenia rozsądnych kosztów, o których poinformował konsumenta z wyprzedzeniem.

Artykuł 14 – Procedura reklamacyjna
Reklamacje dotyczące realizacji umowy muszą zostać złożone u przedsiębiorcy w pełni i jasno opisane w ciągu siedmiu dni od momentu, w którym konsument stwierdził wady.

Reklamacje złożone u przedsiębiorcy zostaną rozpatrzone w terminie 14 dni od daty ich otrzymania.
Jeżeli rozpatrzenie reklamacji wymaga przewidywalnie dłuższego czasu, przedsiębiorca w ciągu 14 dni odpowie z potwierdzeniem jej otrzymania oraz wskaże, kiedy konsument może oczekiwać bardziej szczegółowej odpowiedzi.

Jeżeli reklamacja nie może zostać rozwiązana w drodze wzajemnych ustaleń, powstaje spór, który podlega procedurze rozstrzygania sporów.

Reklamacja nie zawiesza zobowiązań przedsiębiorcy, chyba że przedsiębiorca na piśmie wskaże inaczej.

Jeżeli reklamacja zostanie uznana przez przedsiębiorcę za zasadną, przedsiębiorca według własnego wyboru bezpłatnie wymieni lub naprawi dostarczone produkty.


Artykuł 15 – Spory
Do umów pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem, których dotyczą niniejsze ogólne warunki, ma zastosowanie wyłącznie prawo niderlandzkie.

Dotyczy to również sytuacji, gdy konsument ma miejsce zamieszkania za granicą.